ایمپلنت‌های دندانی دقیقاً مانند دندان‌های طبیعی عمل می‌کنند و می‌توانند مانند دندان‌های طبیعی دچار عفونت شوند. ایمپلنت‌های دندانی عفونی در صورت بی توجهی یا عدم مراقبت منظم تحت نظر متخصص دندانپزشکی، دچار مشکل می‌شوند یا از کار می‌افتند.

عفونت در اطراف ایمپلنت دندانی نوعی بیماری لثه است که به عنوان پری ایمپلنتیت شناخته می‌شود. این عفونت می‌تواند در نتیجه استعمال دخانیات، بهداشت نامناسب دهان و دندان، دیابت، نقص سیستم ایمنی، ناهمواری بایت، عادات عملکردی (دندان قروچه) یا واکنش آلرژیک به خود ایمپلنت باشد.

در صورت عدم درمان، از بین رفتن تدریجی استخوان و عفونت می‌تواند باعث از بین رفتن ایمپلنت شود. تشخیص و درمان به موقع می‌تواند به ترمیم ختم شود. این راهنما عوامل خطر احتمالی، علائمی‌ را که باید مراقب آنها باشید و روش‌های بالقوه درمانی را بررسی می‌کند.

علائم عفونت ایمپلنت

روند بهبود و عملکرد ایمپلنت های دندانی به شرایط استخوان فک بیمار و نوع دندان کاشت شده بستگی دارد. هنگامی که هر عمل دندانپزشکی را انجام می دهید باید به عوارض احتمالی ناشی از آن اطلاع داشته باشد. برخی از خطرات و علائم عفونت ایمپلنت که ممکن است بعد از کاشت دندان رخ دهد، عبارت اند از:
 
عفونت دندان:
عفونت بعد از انجام مراحل کاشت دندان یکی از خطرات و عوارض احتمالی بعد از ایمپلنت دندان است، زیرا ممکن است عفونت در همان محلی که توسط دستگاه سوراخ شده است اتفاق بیفتد. این امر با ظهور آبسه، چرک یا علائم التهاب در محل کاشت نشان داده می شود. لازم به ذکر است که ممکن است عفونت به سایر قسمت های بدن گسترش یابد و باعث عفونت سیستماتیک نیز بشود.
 
از دیگر علائم عفونت دندان بعد از انجام ایمپلنت می توان به موارد زیر اشاره کرد:
 
خونریزی در لثه یا ناحیه کاشت
بوی بد دهان که از بین نمی رود
تورم و قرمزی لثه
دمای بدن بالا
احساس درد داشتن
ظهور یک واکنش آلرژیک:
برخی از افراد ممکن است هنگام یا بعد از انجام کاشت دندان، به دلیل حساسیت به تیتانیوم، فلزی که در اکثر ایمپلنت های دندانی وجود دارد و به عنوان پایه و ریشه دندان در استخوان فک قرار می گیرد، اذیت شوند و احساس ناراحتی کنند.
 
شکستگی پایه دندان:
شکستگی پایه ایمپلنت یا شکستگی خود ایمپلنت یکی دیگر از عوارض احتمالی است که ممکن است باعث از بین رفتن و غیر قابل تعویض شدن دندان شود و این یک خطر بسیار جدی برای ایمپلنت دندان است، زیرا استخوان باقیمانده آنقدر قوی نیست که بتواند یک ایمپلنت جدید را پوشش دهد.
 
مشکل در سینوس ها
ایمپلنت های دندانی ممکن است گاهی اوقات در سینوس ها مشکلاتی ایجاد کنند، این امر زمانی اتفاق می افتد که ایمپلنت های دندانی در فک بالا قرار داشته باشند، که منجر به ضربه حفره سینوس و بروز مشکلات در آن می شود.
 
سایر خطرات کاشت دندان
کاشت دندان ممکن است منجر به خطرات دیگری شود که ممکن است تاثیر آن طولانی مدت باشد، از جمله موارد زیر:
 
آسیب عصبی که با احساس بی حسی یا گزگز در لب ها، لثه ها یا زبان قابل احساس است.
تورم در محل کاشت یا قرمزی و درد شدید
عقب رفتن لثه، زیرا لثه های مجاور ایمپلنت ممکن است بعد از مدتی براکت فلزی که به دندان متصل است را نشان دهند.
مرگ سلول در اطراف ایمپلنت
عدم التیام زخم ناشی از پیوند استخوان
خونریزی شدید
آسیب به ساختارهای اطراف ایمپلنت، مانند دندانها یا سایر رگهای خونی
آسیب عصبی، که می تواند باعث درد، بی حسی یا گزگز شدن دندان های طبیعی، لثه ها و لب ها شود.
 
تشخیص زود هنگام عفونت ایمپلنت دندان
اکثر بیماری هایی که ممکن است بعد از ایمپلنت دندان با آن مواجه شوید، درمان پذیر است. ولی باید قبل از درمان شدن، پزشک متخصص بتواند به درستی بیماری را تشخیص دهد.
 
یکی از این بیماری ها، پری ایمپلنتایتیس است که بهبود و درمان شدن آن با مراقبت منظم و طولانی مدت امکان پذیر است. از دیگر بیماری هایی که می‌توان به آن اشاره کرد، التهاب است. التهاب شامل درد و خون ریزی است. هرچه التهاب بیشتر پیش برود، به تدریج بافت کنار ایمپلنت تحلیل و شکسته می‌شود.
 
یکی از ابزار هایی که می‌توان با آن التهاب را تشخیص داد، رادیوگرافی است. توسط تصاویری که با رادیوگرافی انجام می‌شود، می‌توان سطح استخوان اطراف ایمپلنت را مشاهده کرد. به میزان التهابی که به وجود آمده است، درمان مورد نظر متخصص دندانپزشک شروع می‌شود.
عفونت ایمپلنت یکی از موضوعات جدی و خطرناک است که ممکن است عدم اهمیت و توجه به آ« سبب از دست دادن ایمپلنت دندان و در نهایت شانس مجدد دندان جایگزین شود. اگر علائم عفونت ایمپلنت را به خوبی بشناسید می توانید از پیشرفت التهاب و عفونت جلوگیری کنید و برای درمان سریع اقدام نمایید.